تانکرسازی میلاد

تانکر هوایی

تانکر یا همان مخزن وسیله ای جهت نگهداری از انواع مایعات گرم و سرد میباشند که در اندازه های مختلفی و در انواع مختلفی نظیر تانکر دوجداره ,  تانکر هوایی , تانکر قابل حمل و …. توسط کارخانجات و کارگاه های تانکرسازی تولید و ساخته میشوند. در ادامه به بررسی تانکر هوایی میپردازیم با تانکرسازی میلاد همراه باشید.

به طور کلی تانکر ها به سه دسته هوایی , زمینی و متحرک تقسیم بندی میشوند که بازهم از نظر جنس ساختار آن ها به دسته های مختلفی وجود دارند.

یکی از مهم ترین و پرکاربردترین تانکر ها که در بالا نیز ذکر شد تانکرهوایی میباشد . اگر که دقت کرده باشید در شهرک های صنعتی یا مناطقی از شهر این نوع تانکر ها در ارتفاع زیادی و بر روی پایه هایی قرار گرفته اند . این برج های ذخیره مایعات با عنوان مخزن هوایی، منبع هوایی و یا تانکر هوایی شناخته می شوند.

حتما برای شما هم این سوال پیش می آید که دلیل این ارتفاع زیاد قرار گیری تانکر چیست ؟  از مهم ترین دلیل آن تامین فشار آب میباشد که هر فوت ارتفاع میتواند ۰٫۴۳ psl (پوند در هر متر مربع) تولید فشار کند. منبع آب شهری حدودا بین ۲۰ تا ۳۰ psl است. فشار آب منبع آب هوایی باید به قدری زیاد باشد تا بتواند آب تمام خانه ها و مناطق اطراف را تامین کند. بنابر این، این مخازن آب معمولا بلند ساخته می شوند تا فشار آب لازم را تامین کنند و از پمپ های آب خیلی کم تری برای انتقال آب استفاده کرد.

اگر فشار آب قطع شود، برج ذخیره آب باید بتواند فشار آب  را برای حداقل یک روز کامل تامین کند. یکی از مزایای مهم برج ذخیره آب این است که  به جای تامین کردن  فشار آب در زمان اوج مصرف ،فشار را به طور میانگین تامین میکند و همین امر موجب صرفه جویی در مصرف آب می شود.

در مناطقی که دارای تپه های مرتفع هستند، این برج ها می توانند توسط  یک مخزن آب ساده که بر روی تپه ی بلندی قرار می گیرد جایگزین شوند.

انواع تانکر هوایی

این تانکرها به طور کلی به چهار دسته تانکر هوایی فلزی ، تانکر هوایی بتنی، تانکر هوایی پلاستیکی و تانکر هوایی چوبی تقسیم می شوند. نوع سوم یعنی تانکر پلاستیکی اخیرا مورد استفاده قرار گرفته اند و به نظر میرسد بتوانند جایگاه بیشتری را به خود اختصاص دهند و همانطور که دیده اید اکثرا فلزی میباشند که مشکلات خود را دارند. قیمت تانکر هوایی با توجه به ماده اولیه مورد استفاده و همچنین طراحی آن تعیین می شود.

همچنین این تانکر ها به صورت استوانه اى ، كروى و نيم كروى با توجه به ظرفيت و ارتفاع قابل ساخت ميباشد و تانکر هوایی داراى پاگرد ، نردبان و لوله هاى رفت و برگشت جهت پر كردن منبع و تخليه با توجه به نياز مشترى ميباشد.

اجزای تانکر هوایی

یک تانکر هوایی کامل شامل خود منبع ، ستون ها ، ساپورت ها ، بادبندها ، نردبان ، حفاظ نردبان ، پاگرد ، هوا کش ، لوله های Inlet , Outlet ، لوله سرریز میباشد.

 

پایه های منبع هوایی

پایه های منبع هوایی به صورت ۴ ستون و برای ظرفیت های بالا ۶ ستون تولید میشوند که این ستون ها از طریق ساپورت ها و بادبندها به همدیگر متصل میشوند که در نتیجه باعث مسنحکم شدن ستون ها میشود.

معمولا نوع پایه های مخازن هوایی را از لوله های فلزی میگریند.

زیرا هم چهره مناسبی به مخزن میدهد هم باعث افزایش استحکام منبع هوایی میشود.

سایز و ضخامت پایه ها بر حسب ظرفیت و فشاری که میخواهند تحمل کنند محاسبه میشود

و به عبارتی میتوان گفت پایه های یک منبع هوایی جزو پر اهمیت تریت قسمت در ساخت تانکر هوایی میباشند.

منبع هوایی با ورق های گالوانیزه جهت مصرف آب و ورق های سیاه جهت مصارف دیگر تولید میشوند.

مخزن هوایی با پایه هایی به متراژ ۳ متر ، ۶ متر ، ۹ متر ، ۱۲ متر ، ۱۸ متر ،۲۴ متر و… قابل ساخت میباشد.

که با توجه به افزایش ارتفاع پایه و ظرفیت مخزن نوع پایه و ضخامت آن تغییر میکند.

مخزن هوایی استوانه ای از نظر قیمت نسبت به سایر مخزن های هوایی مناسبتر میباشد

زیرا منبع هوایی کروی به دلیل اینکه به زمان و معقولات دیگری نیاز دارد قیمت بیشتری نسبت به مخزن هوایی استوانه دارد.